maandag 26 oktober 2015

Ik als vegetariër?


Vegetariërs... Eerlijk gezegd, heb ik er nooit wat mee gehad. Ik hield van m'n hamburger en m'n  kippenvleugeltjes.  Maar de laatste tijd begint dat toch iets minder te worden. Ik begin steeds meer te twijfelen waarom, wij als mensen, ons zo goed voelen dat we al die dieren hutje mutje op elkaar proppen, omdat wij zo goedkoop mogelijk vlees willen hebben. Vandaag een artikeltje over waarom je vegetariër kan worden, en waarom niet.

Het begon eigenlijk allemaal ongeveer 2 jaar terug. Ik begon het YouTubekanaal te volgen van Teske de Schepper, die inmiddels zo goed als een bekende Nederlander is. Zij vertelde dat ze al sinds haar 8ste vegetariër is, dit  vond ik best wel cool, maar had nooit bedacht om zelf ook vegetariër te worden.
 
Wat ook meespeelde is dat ik christen ben, en in de bijbel staat dat de mens zal heersen over de dieren, en dat  dieren geslacht mogen worden. Dus ik dacht dat er niks mis was met het eten van vlees. Het word gegeven voor ons. Ik wist wel dat het slachten van dieren op een verschrikkelijke manier gebeurd, maar  stond er nooit zo bij stil.
 
Totdat ik een paar weken geleden besloot om voor een maand vegetarisch te gaan eten, toen begon ik na te denken. Hoe kan het dat mensen denken dat ze het recht hebben om dieren zo te martelen, omdat ze goedkoop vlees op hun bord willen. En ja, dan kan je zeggen dat er in de Bijbel staat dat dat mag, maar ik geloof  nooit dat God  het zo bedoeld heeft. Dat wij mensen, zelfs van een mooi cadeau  zo iets afschuwelijks kunnen maken.
 
Ook is er in Utopia(een televisieprogramma op SBS6) een veganist binnengekomen. Ze  wil het vergeten dier onder aandacht brengen. En nou ja, omdat ik zo'n nieuwsgierig persoon ben, ben ik op onderzoek uitgegaan en heb op internet allemaal artikelen gelezen van vleesproductie. Dat dieren hun hele leven bestaat uit het  produceren van eten voor ons, en als ze dat niet mee goed genoeg doen, gaan ze naar de slacht. Hier een artikel die mij echt wel iets deed. Hoe mensen zo egoïstisch kunnen zijn, en hoe regeringen dit nog goedkeuren.
 
Maar aan vegetariër zijn zitten ook min puntjes. Er zijn namelijk in veel restaurants gerechten met vlees, tuurlijk zijn er ook vegetarische gerechten, maar vaak is  dit aanbod veel minder dan het  'normale' menu. Ook zitten er bepaalde eiwitten en mineralen in vlees die je nodig bent, gelukkig bestaan er genoeg producten die diezelfde eiwitten en mineralen ook bevatten. Ook zit ik in een gezin waarvan iedereen gewoon vlees eet. We eten vaak spaghetti met saus, waar bijna altijd vlees doorheen zit. Hoe doen andere gezinnen dit, ik wil namelijk niet  dat er telkens apart voor mij gekookt moet worden.
 
Ik moet eerlijk zijn dat ik er nog steeds niet helemaal over uit ben of ik vegetariër word. Ik wil het wel, en weet  dat het gewoon veel beter is voor al die dieren die dagelijks massaal lijden voor ons stukje vlees. Maar het ding wat me tegenhoud is dat ik niet zelf beslis wat we eten hier in huis. Ik ben nog maar 14, en vind niet dat ik mag eisen dat we allemaal anti-vlees worden. Ook al zou dat wel makkelijker zijn.
 
Dit was mijn artikeltje over mijn struggles op het gebied van vegetariër zijn. Ik hoop dat je het leuk  vond,
 
Tot de volgende keer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten